Marketing research to study consumer preferences for semi-finished flour products with high nutritional value
Abstract
This article analyzes consumer preferences for semi-finished flour products manufactured at Belarusian enterprises, and also conducts research to study population demand for this type of product. The most popular criteria for consumers when choosing semi-finished flour products, including those with increased nutritional value and hepatoprotective action, are determined. The marketing research was conducted using a survey method with respondents aged 18 and older. Based on the research, a statistical analysis of the data was performed, followed by presentation of the results and their interpretation.
About the Authors
M. I. GarlinskayaBelarus
Garlinskaya Marina Igorevna, Junior Researcher of the confectionery branch sector of the Confectionery and fat-and-oil Products Technology Department
29, Kozlova str., 220037, Minsk
K. N. Gershonсhik
Belarus
Gershonchik Ksеnia Nikolaevna, PhD (Technical), head of the sector of the confectionery branch department of technologies of confectionery and fat-and-oil products
29, Kozlova str., 220037, Minsk
References
1. Почицкая, И. М. Изучение потребительских предпочтений рыбных продуктов в Республике Беларусь / Почицкая И. М., Комарова Н. В., Красовская Е. С. // Пищевая промышленность: наука и технологии. — 2017. — №3. — С. 88-98.
2. Толкунова, Н. Н. Выявление потребительских предпочтений в группе хлебобулочных и мучных кондитерских изделий с начинками / Толкунова Н. Н., Жучков А. А., Ашихина М. П. // Научные записки. ОрелГИЭТ. — 2017. — №1 (19). — С. 112-114.
3. Ефремов, Ю. А. Изучение потребительского спроса на обогащенные продукты питания в алтайском крае и воронежской области / Ю. А. Ефремов, Ю. А. Сафонова, И. М. Жаркова, Д. М. Бородин, А. В. Коркина // Технология и товароведение инновационных пищевых продуктов. — № 1 (72). — 2022. — С. 108-112.
4. Святкина, Л. И. Современные технологии в формировании качества и потребительских свойств мучных кондитерских изделий / Л. И. Святкина, В. Я. Андрухова // Технология и товароведение инновационных пищевых продуктов. — № 2 (73). — 2022. — С. 88-93.
5. Гарлинская, М. И. Анализ пищевой и биологической ценности полуфабрикатов мучных изделий, обогащенных продуктами переработки семян масличных культур / М. И. Гарлинская, К. Н. Гершончик, Ю. С. Усеня, Л. В. Филатова, В. Л. Рослик // Наука, питание и здоровье : сб. науч. тр. В 2 ч. Ч. 1 / под общ. ред. З. В. Ловкиса / Науч.-практ. центр Нац. акад. наук Беларуси по продовольствию. — Минск : Беларуская навука, 2021. — с. 110-116.
6. Калинкина, Н. О. Обогащение сдобного печенья белком и пищевыми волокнами / Н. О. Калинкина, Е. Ю. Егорова // Ползуновский вестник. — 2019. — № 1. — С. 17-22.
7. Ушакова, Ю. В. Влияние состава композитных смесей с пониженным содержанием глютена на реологические свойства теста / Ю. В. Ушакова, Е. М. Паськова, Г. Е. Рысмухамбетова, Т. Б. Кулеватова // Новые технологии. — 2020. –Т. 15. — № 4. — С. 74-83.
8. Садыгова, М. К. Технологические решения при производстве песочного печенья с обогащающими добавками / М. К. Садыгова [и др.] // Вестник РГАТУ. — № 3 (39). — 2018. — С. 113-118.
9. Антонова, В. А. Расторопша пятнистая как ценная нетрадиционная добавка для мучных кондитерских изделий / В. А. Антонова, И. И. Багаутдинов // Материалы XI Национальной научно-практической конференции молодых ученых «Наука молодых — инновационному развитию АПК» : сб. Ч. II // Башкирский государственный аграрный университет. — Уфа, 04 декабря. — 2018. — С. 99-104.
Review
For citations:
Garlinskaya M.I., Gershonсhik K.N. Marketing research to study consumer preferences for semi-finished flour products with high nutritional value. Food Industry: Science and Technology. 2025;18(2):55-59. (In Russ.)